„ROL Lithuania“: LEAN metodai padėjo mums augti

Švedų kapitalo įmonė „ROL Lithuania“ vysto ir teikia kompleksinius prekybinės įrangos sprendimus ir gamina reguliuojamo aukščio stalus. Pastarąjį dešimtmetį bendrovė bendradarbiauja su „Lean Consulting Lt“ konsultantu Dariumi Medeliu. Per tą laiką, individualiai taikant įvairius LEAN metodus, apyvarta paaugo kartais ir pasiekė 120 mln. eurų.

Justinas Berneckis, „ROL Lithuania“ vadovas, pasakoja, kad tikslingai parinkti ir pritaikyti LEAN metodai padėjo prisitaikyti prie išorinių pokyčių, spręsti aktualias problemas ir galiausiai tapo bendrovės augimo pagrindu.

Justinas Berneckis

– Kokia veikla užsiima „ROL Lithuania“ ir kodėl jums aktualūs LEAN metodai?

– Lietuvoje viena iš mūsų veiklos sričių – tai reguliuojamo aukščio stalų rėmų gamyba. Ši gamyba yra standartinė, turime apie 500 skirtingų variacijų gaminių. Tačiau antroji veiklos kryptis yra specifinė – gaminame mažmeninės prekybos įrangą. Įrangos parduotuvėms gamyba yra specializuota, įgyvendiname vienetinius užsakymus, didesnių partijų gaminių pasitaiko rečiau.

Būtent prekybinės įrangos gamyboje yra itin didelė įvairovė – pagaminame per 30 tūkst. skirtingų gaminių per mėnesį. Gauname idėjos brėžinį, jo gamybai kuriame sprendimą ir jį įgyvendiname. Dirbame su pačiomis įvairiausiomis medžiagomis – nuo stiklo iki metalų, gamindami prototipą ar pavyzdinį gaminį, jį privalome pagaminti „iš pirmo karto“, neturime prabangos klysti.

Tokioje gamyboje savaime užkoduota daug galimų problemų ir iššūkių, kuriuos reikia išspręsti. Pasitelkę tikslingą LEAN metodų atranką ir taikymą ir radome mums reikalingus sprendimus.

– Nuo ko prasidėjo LEAN metodikos paieškos ir taikymas?

„ROL Lithuania“ tuomet veikė bene septynerius metus, įmonė nebuvo jauna, tačiau itin sparčiai augo ir stiprėjo. Tam tikrus metodus taikėme nuo veiklos pradžios, tačiau identifikavome, kad yra per daug inercijos, o kompanijai reikia sistemiškumo, privalome siekti efektyvumo.

Buvo svarbūs mūsų bendrovės prioritetai, esamų iššūkių sprendimas, o ne fanatiškas LEAN metodų taikymas. Mums pasisekė, kad tuo metu susipažinome su LEAN konsultantu Dariumi Medeliu, kuris neveda standartiniu keliu, o kaip tik sprendžia tai, kas labiausiai „skauda“, taip pat žiūrime į perspektyvą, strateginius prioritetus.

Šiandien kartais net vengiame LEAN sąvokos, kur viskas sukasi apie 5S. LEAN mums yra individualiai bendrovei reikiamų mokymų, procesų ir kompetencijų rinkinys.

– Papasakokite, kaip atsirenkate tai, kas svarbiausia? Kokių rezultatų pavyko pasiekti?

– Pirmiausia aiškiai įsivardijome, už ką moka mūsų klientai. Pagrindinis mūsų pranašumas yra greitis. Taip pat turime dirbti efektyviai, produktų kaina turi būti konkurencinga, turime atlikti darbą gerai iš pirmo karto, pavyzdžiui, jei turime naujų gaminių užsakymą per savaitę. Kas nutinka, jei netaikai metodų? Dažniausiai tik paskutiniame etape priešpaskutinę ar net paskutinę dieną sužinai, kad skirtingos detalės nesusijungia, nepavyksta jų surinkti į reikiamą gaminį. Būtent LEAN metodai taikomi visame gaminimo nuo iki procese, kad iki minimumo sumažintume klaidų tikimybę.

Rezultatai tikrai džiugina – prieš dešimtmetį pagamindavome 8 vienetus per valandą, šiandien su tais pačiais resursais pasiekiame iki 60 vienetų, gaminimo spartą padidinome 6–7 kartus, ciklo laiką sutrumpinome nuo 8 iki 1 minutės, derinimą nuo pusantros valandos sumažinome iki 10 minučių. Mūsų sėkmės istorija – per mėnesį išvystėme daugiau kaip 400 skirtingų gaminių, juos pagaminome ir išvežėme klientui. Juos surinkti gavęs klientas liko nustebęs – iš visų pasitaikė vos vienos detalės neatitikimas.

Mūsų apyvarta augo kur kas sparčiau nei darbuotojų skaičius ar gamybinis plotas – be LEAN metodų nebūtume to pasiekę. Apyvarta per dešimtmetį nuo 25 mln. eurų išaugo iki 120 mln. eurų.

– Tačiau LEAN taikymas ir procesų tobulinimas nenutrūksta ir toliau?

– Per pirmuosius metus nuraškėme žemiausiai kabančius vaisius, pamatėme mus tenkinančius rezultatus. Pamatėme, kad gali būti kitaip, kur kas geriau – tuomet žengėme tolyn, gilyn. LEAN metodus pradėjome taikyti vis daugiau įmonės procesų.

Ne mažiau svarbu ir tai, kad veiklą vykdome esant nuolatinių pokyčių. Per 10 metų kilo vis kitų iššūkių, prioritetų. Praėjusių metų vasarą atidarėme padalinį Klaipėdoje – pavyko paruošti žmones, perkelti procesus taip, kad klientai pokyčio nepajustų. Per dešimtmetį nuo 250 darbuotojų išaugome į 500 darbuotojų įmonę. Natūralu, kad daliai žmonių reikėjo atnaujinti žinias, kita dalis keitėsi, trečia – prisijungė naujai. Procesas nenutrūksta – reikia vis pasivyti, suvienodinti komandos žinias. 

Kartu su investicijomis į darbuotojų kompetencijas, dalį gamybinių ir administracijos procesų automatizavome. Robotizavimo tikslas buvo ne žmonių skaičiaus mažinimas, o spartus augimas – didinome pajamas ir pralaidumą. LEAN apėmė ir robotizuotus procesus, ir žmonių kompetencijų kėlimą. Šiemet „ROL Lithuania“ buvo išrinkta „Sumaniausia pramonės įmone 2023“.

– Kokie jūsų tolesni planai?

– Klientai gali laisvai rinktis geriausiai poreikius ir lūkesčius atitinkantį tiekėją. Tikime, kad išliksime pirmuoju savo klientų pasirinkimu, nes taupysime jų laiką ir sąnaudas, efektyviai valdysime procesus ir mažinsime patiriamą įtampą kasdienėje veikloje.

Kad išliktume konkurencingi nuolat besikeičiančioje aplinkoje, mūsų darbuotojai turi mokėti tuos pokyčius pastebėti ir išnaudoti juos vertei kurti, būti lankstūs, greiti, prisitaikyti. Turime būti universalūs, mažinti naujovių baimes, būti kūrybiški ir sugebėti proaktyviai rasti sprendimus kylančioms problemoms. Būtent LEAN tokioje aplinkoje suteikia metodus, kaip to siekti. 

Turime ambicijų naują gaminį paleisti dar greičiau, nedarant jokių kompromisų kokybei, tačiau taip greitai, kaip dar niekada nesame darę. Neabejotinai atsiras naujų temų, kai kurias reikės prisiminti, prieiti iš naujo kampo. Taigi tęsime savo kelionę su LEAN.